۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
جاوید احمد غامدی / اسلام شناس

استادان و شخصیت‌های علمی

اطلاعات فردی

جاوید احمد غامدی / اسلام شناس

جاوید احمد غامدی

Javed Ahmad Ghamidi

نام پدر

محمّد طفیل جنیدی

سال تولد

۷ آوریل ۱۹۵۲ میلادی

جنسیت

مرد

ملیت

پاکستان

دین/ مذهب

اسلام

اطلاعات تحصیلی و علمی

حوزه تخصص 

 اسلام شناس

آخرین مدرک تحصیلی

کارشناسی

دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک

دانشگاه کالج دولتی لاهور

رشته تحصیلی

ادبیات و فلسفه انگلیسی

آشنایی با زبان‌های خارجی

انگلیسی، اردو، عربی و فارسی

سوابق سخنرانی در محافل علمی، همایش‌ها، سمینارها و عنوان سخنرانی

آقای غامدی به طور منظم در محافل مختلف علمی و برنامه های تلویزیونی حضور داشته است.

اطلاعات شغلی

عنوان شغل

رئیس بنیانگذار بنیاد برای تحقیق و آموزش اسلامی "المورد"

نام محل کار

بنیاد برای تحقیق و آموزش اسلامی "المورد"

شهر محل کار

لاهور

سوابق آموزشی

 وی بیش از یک دهه از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ میلادی در آکادمی خدمات مدنی (بالاترین نهاد دولتی برای آموزش تازه واردان به خدمات اداری پاکستان) مطالعات اسلامی را تدریس کرد.

سوابق اجرایی

رئیس بنیانگذار بنیاد برای تحقیق و آموزش اسلامی "المورد"

/

عضویت در شورای ایدئولوژی اسلامی در گذشته (نهاد قانونی دولتی با هدف ارائه مشاوره حقوقی در مورد مسائل اسلامی به دولت پاکستان)

آثار

تألیفات

· البیان (ترجمه و تفسیر قرآن)

· میزان (تشریح شیوه درک قرآن)

· برهان (مجموعه گفتارهایی درباره موضوعات مختلف با دیدگاه های متفاوت با سایر محققان اسلامی)

· مقامات (مجموعه نوشته های منتخب در مورد موضوعاتی که لزوماً در سه اثر فوق الذکر به آن پرداخته نشده است.)

· الاسلام (خلاصه المیزان که در آن موضوع اصلی از مباحث آکادمیک جدا شده و اثبات آنها به روشی ساده ارائه شده است.)

· علم النبی

· فقه النبی

· سیرت النبی (سه کتاب علم النبی، فقه النبی و سیرت النبی شامل کارهای پژوهشی و نقدی در زمینه جمع آوری، گردآوری، تحلیل و توضیح متون حدیث و تاریخ می شود.)

· خیال و خامه (مجموعه اشعار آقای غامدی)

توضیح:

آقای جاوید احمد غامدی متخصص الهیات، قرآن پژوه، کارشناس آموزش و پرورش، محقق و منتقد در تاریخ ۷ آوریل ۱۹۵۲ میلادی در حوالی روستای جیون شاه، واقع در ناحیه ساهیوال ایالت پنجاب متولد شد. محمّد طفیل جنیدی پدر جاوید احمد غامدی با شغل اجدادش زمینداری ارتباط داشت. محمّد طفیل در ۲۲ سالگی در وادی تصوف قدم گذاشت و تا پایان عمر در آن باقی ماند.

آقای جاوید احمد غامدی تحصیلات ابتدایی خود را در منطقه پاکپتن ساهیوال فرا گرفت. در حالی که در مدرسه بود، او یادگیری عربی و فارسی را از مولوی نوراحمد آغاز کرد. پس از گذراندن دوره متوسطه وارد دانشگاه کالج دولتی لاهور شد. وی در سال ۱۹۷۲ میلادی موفق به اخذ مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی از این مرکز شد. وی در دوران تحصیل با مولانا ابوالعلا مودودی بنیانگذار جماعت اسلامی آشنا شد و بعدها به عضویت "جماعت اسلامی" درآمد. این عضویت پس از مدتی به پایان رسید. آقای جاوید احمد غامدی در دوران تدریس همزمان با مولانا مودودی با مولانا امین احسن اصلاحی نیز آشنا شد. مولانا اصلاحی در آن زمان مشغول نوشتن تفسیر قرآن خود با عنوان "تدبر قرآن " بود. غامدی بسیار تحت تاثیر شخصیت، افکار و کار مولانا اصلاحی قرار گرفت. وی به مدت ۲۵ سال علوم دینی و قرآنی را از مولانا اصلاحی فرا گرفت.

مطابق آقای غامدی، قرآن یک بیان قاطع است که ترازوی دین و شریعت و حجت خدا بر تمام عالم می باشد. در پرتو قرآن می توان همه چیزها اعم از حدیث، فقه، فلسفه، عرفان و تاریخ را بررسی کرد. کانون مطالعات و دیدگاه های او قرآن است.

وی در سال ۱۹۸۳ میلادی مؤسسه ای به نام "المورد" تاسیس کرد که هدف از آن انجام کارهای علمی و پژوهشی در زمینه علوم اسلامی، انتشار و آموزش و تربیت مردم بر اساس آن بود. این نهاد با این پنداشت تاسیس شد که عمل تفقه در دین در بین مسلمانان به روش صحیح انجام نمی شود. جدای از تعصبات فرقه ای و رقابت، دعوت به دین بر اساس قرآن و سنت ناب برای مسلمانان بیگانه شده است. اکنون بنیاد "المورد" مراکزی را در کشورهای انگلیس، آمریکا، هند، استرالیا و کانادا نیز ایجاد کرده است.

آقای غامدی از نواندیشان دینی تحت تاثیر حمیدالدین فراهی و مولانا امین احسن اصلاحی به شمار می رود. به خصوص حمید الدین فراهی از مفسران برجسته معاصر قرآن و تفسیر جدید از دین در شبه قاره محسوب می شود. آقای غامدی به دلیل برخی از دیدگاه ها و تفسیرهای بحث برانگیز خود در امور دینی، مورد انتقاد شدید علمای اهل تسنن در پاکستان و خارج از کشور قرار گرفته است، تا جایی که کتاب هایی همچون فتنه غامدی درباره او نوشته شده است. مطابق بسیاری از علمای اهل تسنن دیدگاه ها و باورهای غامدی به وضوح به سطح ناباوری و کفر می رسد و با متون روشن قرآن و حدیث در تعارض است.

آقای غامدی در پی مخالفت شدید با افکارش و تهدید زندگی توسط مخالفان و همچنین ترور ۲ تن از محققان همفکرش در سال ۲۰۱۰ میلادی پاکستان را ترک کرد. وی در سال های اخیر سخنرانی ها، جلسات پرسش و پاسخ، مقالات و دیدگاه های خود و همفکرانش را به صورت منظم از طریق وبگاه و شبکه های اجتماعی یوتیوب و فیسبوک منتشر می کند. مخاطبان او متشکل از زنان و مردان تحصیل کرده و طبقه متوسط جامعه و همچنین روشنفکران و متخصصان اسلامی نواندیش می باشند.

کد خبر 5045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =